duminică, 21 noiembrie 2010

De ce nu sunt si nici n-o sa devin vegetariana

Imi plac foarte mult legumele si fructele de orice fel. Imi plac foarte mult si animalele si pasarile vii. Dar imi place sa mananc si carne, din cand in cand, fara sa-mi fac procese de constiinta. Am crescut la tara, am avut cai, porci, oi, vaci, caini, pisici, gaini, rate, gaste, curci. Caiii sunt niste animale foarte nobile si demne si, chiar daca nu vorbesc pe limba noastra, nu ai cum sa nu-ti dai seama ca au si ele suflet. Au niste ochi foarte blanzi si expresivi, la fel si vacutele. Nu stiu daca in prezent se mai prepara si consuma salam din carne de cal, dar asta e ceva ce n-as incerca niciodata. Carne de vita am gustat de cateva ori, insa mi-a cam stat in gat. Vacutele ar trebui sa fie crescute doar pentru lapte, iar taurasii… pentru perpetuarea speciei. (Cum ne-am facut noi stapani peste planeta asta si cum ne asteptam ca toate animalele ori sa ne fie utile, ori sa nu mai ocupe loc de pomana… Sper sa nu vina extraterestrii, c-or sa ne arate toate celelalte animale cu labuta/copita/aripa si-or sa se alieze cu ei).


Cat despre gaini si alte inaripate… oare sunt ipocrita daca folosesc masuri diferite? Am asistat de nenumarate ori la cum se taie gatul unei pasari cu cutitul (asta e in exclusivitate treaba barbatilor, la tara) si cum i se zbate corpul separat de cap cateva minute bune dupa taiere si totusi asta nu m-a impresionat suficient de mult cat sa nu mai mananc carne de pui. Am vazut si niste clipuri in care muncitorii de la ferme de pasari luau gainile de cap si le aruncau in cutii cu atata putere incat le rupeau gatul, aripile, picioarele, am fost foarte indignata, dar nu ma gandesc la asta de fiecare data cand iau pulpe dezosate sau copanele din supermarket. Mi se pare firesc sa mananc si carne, din cand in cand, si, daca am trai ca in triburile de pe langa Amazon, evident ca as fi nemultumita daca mi s-ar intoarce barbatul numai cu frunze si radacini in fiecare zi. Daca nu as avea barbat, as incerca sa prind eu insami niste pasari/animale si, cel mai probabil, m-as orienta catre alea de dimensiuni mai mici, ca sa am si sanse reale sa mi le bag in stomacel.

Si acum, despre porci. Nu stiu daca voi ati vazut vreodata o turma de multi purcelusi mici-mici si foarte roz, dar eu am vazut si tare drag mi-a fost de ei. Vecinii isi mai lasau purcelusii sa zburde vara pe vale, sa scurme dupa rame si alte bunatati si mai nimereau si prin curtea noastra. Porcii mari, in schimb, cu greu pot fi considerati draguti… stau intr-o mizerie de nedescris in cocina lor, unde miroase corespunzator si nu cred ca le displace. Daca ii lasi afara, tot in baltoace cu namol puturos se duc. Mananca orice, de la iarba la cereale si pana la laturi/zoaie/resturi de mancare. La tara la mine, farfuriile nu se spala cu Axion, tocmai ca sa poata sa fi hraniti porcii cu noua ciorba rezultata. Dupa toate astea, ai fi tentat sa crezi ca nici nu merita sa pui gura pe carnea de porc, ca sigur e dezgustatoare si o sa-ti intoarca stomacul pe dos. Aici, insa, dam cu fruntea de unul dintre cele mai mari paradoxuri din lumea animala: carnea de porc e de o mie de ori mai buna decat carnea de oaie, despre care tot aud din frageda pruncie ca e delicioasa si sanatoasa, pentru ca oaia e un animal pretentios si foarte curat, care alege fiecare fir de iarba pe care il mananca. Asa o fi, dar pute intr-un hal carnea de oaie… am recunoscut-o din prima, in orice fel ar fi fost servita si de orice mana priceputa ar fi fost gatita. Daca as fi the master of the world, toate oile ar muri de batranete sau mancate de lupi (ce gusturi proaste au si lupii astia… dar na…).

Sa revenim la porc: anul asta este foarte posibil ca Liviu nu numai sa asiste la taierea porcului, dar sa si participe la marele eveniment, pentru prima data in viata lui. Am emotii pentru el si-mi frec palmele a multumire si rad in pumni imaginari. Hihihi! Nu cred c-o sa-i placa! De facut armata a scapat, dar de asta n-o sa scape! As putea sa pun pariu, insa, ca o sa treaca cu vederea macar cateva din aspectele neplacute ale acestui eveniment dupa prima bucatica de pomana a porcului (vedeti, chiar daca e ucis cu cruzime, i se face pomana crestineasca!).

Asadar, n-am argumente etice pentru care mananc carne, imi explic preferinta prin lantul trofic. Si abia astept sa avem apa din nou, ca sa pot gati! De fapt, am scris textul asta ca sa mai uit de necaz.

Later edit: Si eu sunt de acord ca, daca tot omoram animalele ca sa le mancam, cel mai bine ar fi s-o facem fara sa le chinuim suplimentar. De ce am eu impresia ca unii vegetarieni cred ca semenii lor omnivori nu iubesc animalele si sunt niste salbatici carora le face placere sa vada mult sange si suferinta, iar ei sunt cu mult mai puri si mai buni, au un somn mai linistit noaptea si, probabil, or sa intre primii in Rai?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu